Program wychowawczo – profilaktyczny
Szkoły Podstawowej
im. Szybowników Polskich w Bezmiechowej Dolnej
w roku szkolnym 2022/2023
Podstawa prawna
- Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z 2 kwietnia 1997 r. (Dz.U. z 1997 r. nr 78, poz. 483 ze zm.).
- Konwencja o Prawach Dziecka, przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych z 20 listopada 1989 r. (Dz.U. z 1991 r. nr 120, poz. 526).
- Ustawa z 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (tekst jedn.: Dz.U. z 2021 r. poz. 1762 ze zm.).
- Ustawa z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn.: Dz.U. z 2021 r. poz. 1915 ze zm.).
- Ustawa z 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (tekst jedn.: Dz.U. z 2021 r. poz. 1082 ze zm.).
- Ustawa z 26 października 1982r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (tekst jedn.: Dz.U. z 2021 r. poz. 1119 ze zm.).
- Ustawa z 29 lipca 2005r. o przeciwdziałaniu narkomanii (tekst jedn.: Dz.U. z 2020 r. poz. 2050 ze zm.).
- Ustawa z 9 listopada 1995r. o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych (tekst jedn.: Dz.U. z 2021 r. poz. 276 ze zm.).
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 18 sierpnia 2015 r. w sprawie zakresu i form prowadzenia w szkołach i placówkach systemu oświaty działalności wychowawczej, edukacyjnej, informacyjnej i profilaktycznej w celu przeciwdziałania narkomanii (Dz.U. z 2020 r. poz. 1449).
- Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 26 sierpnia 2022 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie ustanowienia określonych ograniczeń, nakazów i zakazów w związku
z wystąpieniem stanu zagrożenia epidemicznego (Dz. U. z 2022 r. poz.1817) - Rozporządzeniem Ministra Edukacji i Nauki z 22 lipca 2022 w sprawie wykazu zajęć prowadzonych bezpośrednio z uczniami lub wychowankami albo na ich rzecz przez nauczycieli poradni psychologiczno-pedagogicznych oraz nauczycieli: pedagogów, pedagogów specjalnych, psychologów, logopedów, terapeutów pedagogicznych
i doradców zawodowych - Priorytety PKO i obejmuje podstawowe kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2022/2023
- Statut Szkoły Podstawowej im. Szybowników Polskich w Bezmiechowej Dolnej
Szkolny program wychowawczo– profilaktyczny zakłada realizację priorytetów Podkarpackiego Kuratora Oświaty i obejmuje wytyczne polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2022/2023:
- Wychowanie zmierzające do osiągnięcia ludzkiej dojrzałości poprzez kształtowanie postaw ukierunkowanych na prawdę, dobro i piękno, uzdalniających do odpowiedzialnych decyzji.
- Wspomaganie wychowawczej roli rodziny przez właściwą organizację i realizację zajęć edukacyjnych wychowanie do życia w rodzinie. Ochrona i wzmacnianie zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży.
- Działanie na rzecz szerszego udostępnienia kanonu i założeń edukacji klasycznej oraz sięgania do dziedzictwa cywilizacyjnego Europy, m.in. przez umożliwienie uczenia się języka łacińskiego już od szkoły podstawowej.
- Doskonalenie kompetencji nauczycieli do pracy z uczniami przybyłymi z zagranicy,
w szczególności z Ukrainy, adekwatnie do zaistniałych potrzeb oraz kompetencji nauczycieli nowych przedmiotów wprowadzonych do podstawy programowej. - Wspomaganie kształcenia w szkołach ponadpodstawowych w związku z nową formułą egzaminu maturalnego od roku 2023.
- Doskonalenie systemu kształcenia zawodowego we współpracy z pracodawcami
– wdrażanie Zintegrowanej Strategii Umiejętności 2030. - Rozwijanie umiejętności metodycznych nauczycieli w zakresie prawidłowego
i skutecznego wykorzystywania technologii informacyjno-komunikacyjnych w procesach edukacyjnych. Wsparcie edukacji informatycznej i medialnej, w szczególności kształtowanie krytycznego podejścia do treści publikowanych w Internecie i mediach społecznościowych. - Wsparcie nauczycieli i innych członków społeczności szkolnych w rozwijaniu umiejętności podstawowych i przekrojowych uczniów, w szczególności
z wykorzystaniem pomocy dydaktycznych zakupionych w ramach programu „Laboratoria przyszłości”. - Podnoszenie jakości kształcenia oraz dostępności i jakości wsparcia udzielanego dzieciom i uczniom w przedszkolach i szkołach ogólnodostępnych i integracyjnych.
Wprowadzenie do programu
Wychowanie to wspieranie dziecka w rozwoju ku pełnej dojrzałości w sferze fizycznej, emocjonalnej, intelektualnej, duchowej i społecznej, które powinno być wzmacniane
i uzupełniane przez działania z zakresu profilaktyki dzieci i młodzieży. (art. 1 pkt 3 ustawy Prawo oświatowe).
Profilaktyka to proces wspomagania człowieka w radzeniu sobie z trudnościami zagrażającymi prawidłowemu rozwojowi i zdrowemu życiu, a także ograniczenie
i likwidowanie czynników blokujących i zaburzających zdrowe życie.
Wstęp
Szkoła Podstawowa im. Szybowników Polskich w Bezmiechowej Dolnej, to placówka twórczego i wszechstronnego rozwoju ucznia, przygotowująca do dalszej nauki
i życia we współczesnym społeczeństwie. Zadania wychowawcze szkoły są podporządkowane nadrzędnemu celowi, jakim jest wszechstronny rozwój wychowanka w wymiarze emocjonalnym, społecznym, kulturalnym, moralnym, ekologicznym, zdrowotnym
i intelektualnym oraz umożliwianie korygowania deficytów w celu optymalizacji osiągnięć edukacyjnych uczniów oraz zapobieganie zagrożeniom poprzez profilaktykę, przeciwdziałanie istniejącym zagrożeniom i wsparcie uczniów i dzieci przedszkolnych w trudnych sytuacjach.
Program powstał w oparciu o obserwacje, ankiety, konsultacje z rodzicami, nauczycielami
i Samorządem Uczniowskim.
ROZDZIAŁ I
Misja i wizja szkoły
„Wychowanie to nieustannie toczony dialog nauczyciela z uczniem prowadzący ku horyzontowi dobra, prawdy i piękna.”
- Gadacz
Misja
- Zapewnienie dziecku jak najdogodniejszych warunków efektywnego rozwoju.
- Dążenie do wychowania ucznia mającego świadomość, że jest członkiem społeczności szkolnej
- Wychowanie w poszanowaniu kultury, tradycji i miłości do narodu polskiego i wartości oraz kultur innych narodów.
- Wychowanie ucznia świadomego i odpowiedzialnego, posiadającego wiedzę i umiejętności konieczne do przyszłego funkcjonowania we współczesnym świecie.
- Zwracanie szczególnej uwagi na rozwój fizyczny, psychiczny i duchowy naszych uczniów.
- Propagowanie wśród uczniów zdrowego stylu życia.
- Dbanie o bezpieczeństwo uczniów.
- Stymulowanie kreatywności uczniów.
- Służenie społeczności lokalnej.
Wizja
Nasza szkoła jest przyjazną, nowoczesną, dostosowaną do zmian cywilizacyjnych placówką, wdrażającą uczniów do samorozwoju oraz przygotowującą do kontynuowania nauki na kolejnym etapie edukacyjnym i do wyzwań jakie stawia przed nimi dorosłość.
Program wychowawczo- profilaktyczny szkoły ukierunkowany jest na ucznia i jego potrzeby, umożliwiając mu wszechstronny rozwój. W nauczaniu wykorzystujemy najnowsze zdobycze techniki informacyjnej i informatycznej, stosujemy nowoczesne metody nauczania
i wychowania aby uczeń mógł rozwijać swoje zainteresowania, umiejętności, zdolności
i pasje. W pracy z uczniem kadra pedagogiczna podejmuje twórcze działania, które pozwolą realizować misję szkoły. Nasi uczniowie będą świadomi nierozerwalnego współistnienia ze środowiskiem przyrodniczym, świadomi własnego pochodzenia, dumni z bycia Polakami, Europejczykami i członkami szanującymi kulturę i tradycję swojej „małej ojczyzny”. Szczególnie zadbamy o ich rozwój fizyczny, psychiczny i duchowy, aby w przyszłości propagowali zdrowy styl życia i potrafili dokonać słusznego wyboru.
ROZDZIAŁ II
Zadania Szkolnego Programu Wychowawczo- Profilaktycznego
- Założenia ogólne
Zgodnie ze wskazaniami, działalność wychowawczo- profilaktyczna w naszej szkole polega na prowadzeniu działań z zakresu promocji zdrowia oraz wspomaganiu ucznia i wychowanka w jego rozwoju ukierunkowanym na osiągnięcie pełnej dojrzałości w sferze:
- Fizycznej – ukierunkowanej na zdobycie przez ucznia i wychowanka wiedzy i umiejętności pozwalających na prowadzenie zdrowego stylu życia i podejmowania zachowań prozdrowotnych;
- Psychicznej – ukierunkowanej na zbudowanie równowagi i harmonii psychicznej, ukształtowanie postaw sprzyjających wzmacnianiu zdrowia własnego i innych ludzi, kształtowanie środowiska sprzyjającego rozwojowi zdrowia, osiągnięcie właściwego stosunku do świata, poczucia siły, chęci do życia i witalności;
- Społecznej – ukierunkowanej na kształtowanie postawy otwartości w życiu społecznym, opartej na umiejętności samodzielnej analizy wzorów i norm społecznych oraz ćwiczeniu umiejętności wypełniania ról społecznych;
- Aksjologicznej – ukierunkowanej na zdobycie konstruktywnego i stabilnego systemu wartości, w tym docenienie znaczenia zdrowia oraz poczucia sensu istnienia.
- Główne cele programu wychowawczo- profilaktycznego
Działalność wychowawcza obejmuje w szczególności:
- współdziałanie całej społeczności szkoły na rzecz kształtowania u uczniów wiedzy, umiejętności i postaw określonych w sylwetce absolwenta,
- kształtowanie hierarchii systemu wartości, w którym zdrowie i odpowiedzialność za własny rozwój należą do jednych z najważniejszych wartości w życiu , a decyzje w tym zakresie podejmowane są w poczuciu odpowiedzialności za siebie i innych,
- współpracę z rodzicami lub opiekunami uczniów w celu budowania spójnego systemu wartości oraz kształtowania postaw prozdrowotnych i promowania zdrowego stylu życia oraz zachowań proekologicznych,
- wzmacnianie wśród uczniów i wychowanków więzi ze szkołą oraz społecznością lokalną,
- kształtowanie przyjaznego klimatu w szkole lub placówce, budowanie prawidłowych
relacji rówieśniczych oraz relacji uczniów i nauczycieli, wychowanków i wychowawców,
a także nauczycieli, wychowawców i rodziców lub opiekunów, w tym wzmacnianie więzi
z rówieśnikami oraz nauczycielami i wychowawcami,
- doskonalenie umiejętności nauczycieli i wychowawców w zakresie budowania podmiotowych relacji z uczniami oraz ich rodzicami lub opiekunami
- wzmacnianie kompetencji wychowawczych nauczycieli i wychowawców oraz rodziców lub opiekunów,
- kształtowanie u uczniów postaw prospołecznych, w tym poprzez możliwość udziału
w działaniach z zakresu wolontariatu, sprzyjających aktywnemu uczestnictwu uczniów
w życiu społecznym,
9) przygotowanie uczniów do aktywnego uczestnictwa w kulturze i sztuce ,
- wspieranie edukacji rówieśniczej i programów rówieśniczych mających na celu modelowanie postaw prozdrowotnych i prospołecznych
- wykształcenie u uczniów, nauczycieli i rodziców postrzegania sytuacji kryzysowych jako szansy na „zmianę” mogącą przynieść trwałe wartości, np. umiejętność zapobiegania bezradności będącej początkiem pogorszenia kondycji psychicznej człowieka i jej negatywnych skutków.
W bieżącym roku szkolnym najważniejsze zadania w pracy wychowawczej są kierunkowane na:
- wspomaganie rozwoju ucznia w sferze emocjonalnej, społecznej i twórczej,
- wzbudzanie poczucia przynależności do grupy, odbudowanie i umacnianie u uczniów prawidłowego funkcjonowania w grupie społecznej w szkole, klasie,
- utrwalanie u uczniów świadomego respektowania reguł sanitarnych przyjętych na czas epidemii COVID-19,
- rozbudzanie poczucia własnej wartości, wiary we własne siły i możliwości,
- budowanie poczucia tożsamości regionalnej i narodowej,
- przeciwdziałanie przemocy, agresji i uzależnieniom, przeciwdziałanie pojawianiu się zachowań ryzykownych,
- troska o szeroko pojęte bezpieczeństwo podopiecznych, nauczycieli i rodziców
- minimalizowanie negatywnych skutków sytuacji kryzysowej wywołanej działaniami wojennymi na terenie Ukrainy.
Działalność edukacyjna obejmuje w szczególności:
1) poszerzenie wiedzy rodziców lub opiekunów, nauczycieli i wychowawców na temat prawidłowości rozwoju i zaburzeń zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży, rozpoznawania wczesnych objawów używania, substancji psychotropowych i innych środków zastępczych,
a także suplementów diet i leków w celach innych niż medyczne oraz postępowania w tego typu przypadkach,
- rozwijanie i wzmacnianie umiejętności psychologicznych i społecznych uczniów,
- doskonalenie kompetencji nauczycieli, wychowawców, rodziców w zakresie profilaktyki oraz rozpoznawania wczesnych symptomów depresji u dzieci i starszej młodzieży,
- poszerzanie wiedzy uczniów, nauczycieli, rodziców na temat wpływu sytuacji kryzysowej (np. wywołanej pandemią COVID-19) na funkcjonowanie każdego człowieka oraz możliwości uzyskania pomocy w szkole i poza szkołą,
- kształtowanie u uczniów umiejętności życiowych, w szczególności samokontroli, radzenia sobie ze stresem, rozpoznawania i wyrażania własnych emocji,
- kształtowanie krytycznego myślenia i wspomaganie uczniów i wychowanków
w konstruktywnym podejmowaniu decyzji w sytuacjach trudnych, zagrażających prawidłowemu rozwojowi i zdrowemu życiu,
9) doskonalenie kompetencji nauczycieli i wychowawców w zakresie profilaktyki używania środków odurzających oraz norm rozwojowych i zaburzeń zdrowia psychicznego wieku rozwojowego
Działalność informacyjna obejmuje w szczególności:
1) dostarczenie aktualnych informacji nauczycielom, wychowawcom i rodzicom lub
opiekunom na temat zagrożeń cywilizacyjnych, a także działań podejmowanych na rzecz kompensowania negatywnych skutków przedłużającej się epidemii,
2) udostępnienie informacji o ofercie pomocy specjalistycznej dla uczniów i wychowanków, ich rodziców lub opiekunów w przypadku obniżonej kondycji psychicznej, depresji, innych problemów psychologicznych i psychiatrycznych,
Najważniejsze zadania w zakresie przekazywania informacji obejmują w szczególności:
- dostarczenie aktualnych informacji nauczycielom, wychowawcom i rodzicom lub opiekunom na temat skutecznych sposobów prowadzenia działań wychowawczych
i profilaktycznych związanych z przeciwdziałaniem używaniu środków psychoaktywnych
i innych zagrożeń cywilizacyjnych, a także działań podejmowanych na rzecz kompensowania negatywnych skutków przedłużającej się epidemii, - udostępnienie informacji o ofercie konsultacji nauczycielskich dla uczniów
i wychowanków, ich rodziców lub opiekunów - udostępnienie informacji o ofercie pomocy specjalistycznej ( psycholog, pedagog specjalny) dla uczniów i wychowanków, ich rodziców lub opiekunów w przypadku obniżonej kondycji psychicznej, depresji, innych problemów psychologicznych i psychiatrycznych.
Działalność profilaktyczna obejmuje:
- wspieranie wszystkich uczniów i wychowanków w prawidłowym rozwoju i zdrowym stylu życia oraz podejmowanie działań, których celem jest ograniczanie zachowań ryzykownych
- wspieranie uczniów i wychowanków, którzy ze względu na swoją sytuację rodzinną, środowiskową lub uwarunkowaną biologiczne są w wyższym stopniu narażeni na podejmowanie zachowań ryzykownych,
- wspieranie uczniów i wychowanków, u których rozpoznano objawy depresji lub obniżenia kondycji psychicznej, a także prowadzenie działań profilaktycznych wobec wszystkich uczniów szkoły.
Działania te obejmują w szczególności:
- a) realizowanie wśród uczniów i wychowanków oraz ich rodziców lub opiekunów programów profilaktycznych i promocji zdrowia psychicznego dostosowanych do potrzeb indywidualnych i grupowych oraz realizowanych celów profilaktycznych,
- b) przygotowanie oferty zajęć rozwijających zainteresowania i uzdolnienia, jako alternatywnej pozytywnej formy działalności zaspakajającej ważne potrzeby,
w szczególności potrzebę podniesienia samooceny, sukcesu, przynależności i satysfakcji życiowej, - c) kształtowanie i wzmacnianie norm przeciwnych używaniu środków odurzających,
substancji psychotropowych, a także norm przeciwnych podejmowaniu innych zachowań ryzykownych, - d) poszerzenie kompetencji osób oddziałujących na uczniów (nauczycieli, rodziców,
wychowawców, specjalistów) w zakresie wczesnego rozpoznawania objawów
depresji,
Zadania profilaktyczne programu to:
- zapoznanie z normami zachowania obowiązującymi w szkole, znajomość zasad ruchu drogowego – bezpieczeństwo w drodze do szkoły,
- promowanie zdrowego stylu życia, kształtowanie nawyków prozdrowotnych,
- rozpoznawanie sytuacji i zachowań ryzykownych, w tym korzystanie ze środków psychoaktywnych (lekarstw bez wskazań lekarskich, papierosów, alkoholu i narkotyków),
- eliminowanie z życia szkolnego agresji i przemocy rówieśniczej,
- zapoznanie z niebezpieczeństwami związanymi z nadużywaniem komputera, Internetu, telefonów komórkowych i telewizji,
- wzmacnianie poczucia własnej wartości uczniów, podkreślanie pozytywnych doświadczeń życiowych, pomagających młodym ludziom ukształtować pozytywną tożsamość, uczenie sposobów wyrażania własnych emocji i radzenia sobie ze stresem uczenie dbałości o zdrowie psychiczne oraz wzmacnianie poczucia oparcia w najbliższym środowisku (rodzina, nauczyciele, specjaliści) w sytuacjach trudnych.
ROZDZIAŁ III
STRUKTURA ODDZIAŁYWAŃ WYCHOWAWCZYCH
Dyrektor szkoły:
- stwarza warunki dla realizacji procesu wychowawczego w szkole,
- sprawuje opiekę nad uczniami oraz stwarza warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne, dba o prawidłowy poziom pracy wychowawczej i opiekuńczej szkoły,
- inspiruje nauczycieli do poprawy istniejących lub wdrożenia nowych rozwiązań w procesie kształcenia, przy zastosowaniu innowacyjnych działań programowych, organizacyjnych lub metodycznych, których celem jest rozwijanie kompetencji uczniów,
- stwarza warunki do działania w szkole lub placówce: wolontariuszy, stowarzyszeń i innych organizacji, w szczególności organizacji harcerskich, których celem statutowym jest działalność wychowawcza lub rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej, opiekuńczej i innowacyjnej szkoły,
- współpracuje z zespołem wychowawców, pedagogiem specjalnym, pedagogiem, psychologiem szkolnym, oraz Samorządem Uczniowskim, wspomaga nauczycieli w realizacji zadań,
- czuwa nad realizowaniem przez uczniów obowiązku szkolnego,
- nadzoruje zgodność działania szkoły ze statutem, w tym dba o przestrzeganie zasad oceniania, praw uczniów, kompetencji organów szkoły,
- motywuje nauczycieli i specjalistów do opracowania modelu wsparcia i pomocy uczniom przeżywającym trudności psychiczne,
- monitoruje współpracę pedagoga specjalnego z nauczycielami, wychowawcami, innymi specjalistami oraz umacnia wspierającą rolę pedagoga specjalnego w rozpoznawaniu przyczyn niepowodzeń edukacyjnych uczniów lub trudności w ich funkcjonowaniu, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia i jego uczestnictwo w życiu przedszkola, szkoły lub placówki,
- stwarza warunki do poszukiwania optymalnych rozwiązań w zakresie budowania systemu działań wspierających kondycję psychiczną uczniów,
- inspiruje wszystkie grupy społeczności szkolnej do budowania dobrych wzajemnych relacji w środowisku szkolnym, jako czynnika zwiększającego skuteczność i efektywność udzielanego wsparcia,
- dostosowuje ofertę zajęć pozalekcyjnych do oczekiwań uczniów w celu stworzenia warunków do realizacji pasji, udziału z zajęciach sportowych, kontaktu z przyrodą, a także kontaktu bezpośredniego uczniów ze sobą, z zachowaniem zasad sanitarnych,
- czuwa nad wykorzystaniem lekcji wychowawczych do budowania systemu wsparcia psychicznego uczniów – wg Raportu Instytutu Profilaktyki Zintegrowanej „Jak wspierać uczniów po roku epidemii? Wyzwania i rekomendacje dla wychowania, profilaktyki i zdrowia psychicznego” rekomendowane są „zwykłe rozmowy, zainteresowanie przeżyciami uczniów, proste zabawy integracyjne, wstępne rozpoznanie dotyczące liczby uczniów o bardzo złej kondycji psychicznej”,
- czuwa nad intensyfikowaniem współpracy nauczycieli i wychowawców z pedagogiem specjalnym, pedagogiem, psychologiem szkolnym oraz pracownikami poradni psychologiczno-pedagogicznych w celu szybkiego i skutecznego reagowania na zaobserwowane problemy uczniów,
- czuwa nad wykonywaniem zadań przez specjalistów szkoły – pedagog specjalny, psycholog i inni specjaliści powinni aktywnie włączać się do bezpośredniej pracy profilaktycznej i bezpośredniego wsparcia uczniów i rodziców, służyć doradztwem dla nauczycieli, wspierać ich w identyfikowaniu problemów uczniów i prowadzeniu z uczniami zajęć wspierających, integracyjnych, profilaktycznych,
- inicjuje utworzenie systemu wsparcia nauczycieli, wychowawców, innych psychologów czy pedagogów, którym trudno jest wspierać uczniów z uwagi na to, że sami przeżywają stan silnego przygnębienia epidemią, przemęczenia lub przechodzą inny kryzys psychiczny (patrz: Raport Instytutu Profilaktyki Zintegrowanej „Jak wspierać uczniów po roku epidemii? Wyzwania i rekomendacje dla wychowania, profilaktyki i zdrowia psychicznego”),
- nadzoruje realizację Szkolnego Programu Wychowawczo-Profilaktycznego.
Rada pedagogiczna:
- uczestniczy w diagnozowaniu pracy wychowawczej szkoły i potrzeb w zakresie działań profilaktycznych, w tym w zakresie działań wspierających kondycję psychiczną uczniów po okresie długotrwałej nauki zdalnej i izolacji od bezpośrednich kontaktów z rówieśnikami,
- dostosowuje wymagania związane z realizacją podstawy programowej do zmniejszonej efektywności kształcenia wynikającej z osłabionej kondycji psychicznej uczniów oraz niższej efektywności zdalnego nauczania
- dokonuje wyboru programów profilaktycznych wspierających uczniów psychicznie i uczących umiejętności radzenia sobie z wyzwaniami czasu epidemii oraz adaptacji do zmieniających się warunków nauki,
- opracowuje projekt programu wychowawczo-profilaktycznego i uchwala go w porozumieniu z Radą rodziców,
- uczestniczy w realizacji Szkolnego Programu Wychowawczo-Profilaktycznego,
- uczestniczy w ewaluacji Szkolnego Programu Wychowawczo-Profilaktycznego.
Nauczyciele:
- współpracują z wychowawcami klas, innymi nauczycielami, pedagogiem specjalnym, pedagogiem, psychologiem, innymi specjalistami w zakresie realizacji zadań wychowawczych i profilaktycznych, uczestniczą w realizacji Szkolnego Programu Wychowawczo-Profilaktycznego,
- reagują na obecność w szkole osób obcych, które swoim zachowaniem stwarzają zagrożenie dla ucznia,
- reagują na przejawy depresji, agresji, niedostosowania społecznego i uzależnień uczniów, w tym uzależnień od technologii cyfrowych,
- przestrzegają obowiązujących w szkole procedur postępowania w sytuacjach zagrożenia młodzieży demoralizacją i przestępczością, a także depresją i innymi negatywnymi skutkami epidemii COVID-19,
- udzielają uczniom pomocy w przezwyciężaniu niepowodzeń szkolnych, skutków długotrwałej izolacji społecznej, ograniczeń i nieprzewidywalnych zmian związanych z epidemią COVID-19,
- wspierają uczniów – cudzoziemców w pokonywaniu trudności związanych z wcześniejszym kształceniem za granicą oraz różnicami kulturowymi, w tym uczniów z Ukrainy w szczególności z powodu sytuacji kryzysowej, w jakiej się znaleźli,
- zapewniają atmosferę współpracy, zaufania, otwartości, wzajemnego wspomagania,
- kształcą i wychowują dzieci w duchu patriotyzmu i demokracji,
- rozmawiają z uczniami i rodzicami o zachowaniu i frekwencji oraz postępach w nauce na swoich zajęciach,
- wspierają zainteresowania, pasje i rozwój osobowy ucznia,
Wychowawcy klas:
- diagnozują sytuację wychowawczą w klasie, zapewniają atmosferę współpracy, zaufania, otwartości, wzajemnego wspomagania,
- rozpoznają potrzeby uczniów w zakresie ochrony zdrowia psychicznego, w tym zagrożenia wynikające np. z długotrwałej izolacji społecznej w okresie epidemii COVID-19, z sytuacji kryzysowej uczniów ukraińskich,
- rozpoznają indywidualne potrzeby rozwojowe uczniów, w tym czynników chroniących i czynników ryzyka, ze szczególnym uwzględnieniem zagrożeń związanych z używaniem substancji psychotropowych, środków zastępczych oraz nowych substancji psychoaktywnych, a także nadużywaniem technologii cyfrowych,
- na podstawie dokonanego rozpoznania oraz celów i zadań określonych w Szkolnym Programie Wychowawczo-Profilaktycznym opracowują plan pracy wychowawczej dla klasy na dany rok szkolny, uwzględniając specyfikę funkcjonowania zespołu klasowego i potrzeby uczniów,
- przygotowują sprawozdanie z realizacji planu pracy wychowawczej i wnioski do dalszej pracy,
- zapoznają uczniów swoich klas i ich rodziców z prawem wewnątrzszkolnym i obowiązującymi zwyczajami, tradycjami szkoły,
- są członkami zespołu wychowawców i wykonują zadania zlecone przez przewodniczącego zespołu,
- oceniają zachowanie uczniów swojej klasy, zgodnie z obowiązującymi w szkole procedurami – uwzględniają trudności w funkcjonowaniu uczniów w szkole wynikające z długotrwałego trwania w stanie epidemii COVID-19,
- współpracują z innymi nauczycielami uczącymi w klasie, rodzicami uczniów, pedagogiem specjalnym, pedagogiem szkolnym oraz specjalistami pracującymi z uczniami o specjalnych potrzebach,
- wspierają uczniów potrzebujących pomocy, znajdujących się w trudnej sytuacji,
- rozpoznają oczekiwania swoich uczniów i ich rodziców,
- dbają o dobre relacje uczniów w klasie, utrzymywanie kontaktów rówieśniczych, rozwijanie wzajemnej pomocy i współpracy grupowej,
- podejmują działania profilaktyczne w celu przeciwdziałania niewłaściwym zachowaniom podopiecznych,
- współpracują z sądem, policją, innymi osobami i instytucjami działającymi na rzecz dzieci i młodzieży,
- podejmują działania w zakresie poszerzania własnych kompetencji wychowawczych.
Psycholog:
- diagnozuje środowisko wychowawcze, w tym stan kondycji psychicznej uczniów,
- uczestniczy w poszukiwaniu nowych rozwiązań na rzecz budowania szkolnego systemu ochrony zdrowia psychicznego uczniów,
- zapewnia uczniom pomoc psychologiczną w odpowiednich formach,
- współpracuje z rodzicami uczniów potrzebującymi szczególnej troski wychowawczej lub stałej opieki, wsparcia psychologicznego,
- zabiega o różne formy pomocy wychowawczej i materialnej dla uczniów,
- współpracuje z rodzicami w zakresie działań wychowawczych i profilaktycznych, udziela pomocy psychologiczno-pedagogicznej rodzicom uczniów,
- współpracuje z placówkami wspierającymi proces dydaktyczno-wychowawczy szkoły i poszerzającymi zakres działań o charakterze profilaktycznym, w tym z poradnią psychologiczno-pedagogiczną,
- wpiera nauczycieli, wychowawców, inne osoby pracujące z uczniami w identyfikacji problemów uczniów, w tym wczesnych objawów depresji, a także w udzielaniu im wsparcia,
- rozwija współpracę z nauczycielami, wychowawcami, a także pracownikami poradni psychologiczno-pedagogicznych w celu szybkiego i skutecznego reagowania na zaobserwowane problemy uczniów,
- aktywnie włącza się do bezpośredniej pracy profilaktycznej i bezpośredniego wsparcia uczniów i rodziców, służy doradztwem dla nauczycieli, wspiera ich w identyfikowaniu problemów uczniów i prowadzeniu z uczniami zajęć wspierających, integracyjnych, profilaktycznych,
- wspiera nauczycieli, wychowawców, innych psychologów czy pedagogów, którym trudno jest wspierać uczniów w związku z tym, że sami przeżywają stan silnego przygnębienia epidemią, przemęczenia lub przechodzą inny kryzys psychiczny (patrz: Raport Instytutu Profilaktyki Zintegrowanej „Jak wspierać uczniów po roku epidemii? Wyzwania i rekomendacje dla wychowania, profilaktyki i zdrowia psychicznego”),
- promuje budowanie dobrych, wzajemnych relacji pomiędzy wszystkimi grupami społeczności szkolnej, jako czynnika zwiększającego skuteczność i efektywność udzielanego wsparcia.
Pedagog specjalny, m.in.:
współpracuje z nauczycielami, wychowawcami, specjalistami, rodzicami i uczniami w:
- rekomendowaniu dyrektorowi działań w zakresie zapewnienia aktywnego uczestnictwa uczniów w życiu szkoły oraz tworzeniu warunków dostępności architektonicznej, cyfrowej oraz informacyjno-komunikacyjnej osobom ze szczególnymi potrzebami,
- prowadzeniu badań i działań diagnostycznych związanych z rozpoznawaniem indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów,
- rozwiązywaniu problemów dydaktycznych i wychowawczych uczniów,
- udziela pomocy psychologiczno-pedagogicznej w bezpośredniej pracy z uczniami,
- współpracuje, w zależności od potrzeb, z innymi podmiotami (m.in. poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, placówkami doskonalenia nauczycieli, innymi przedszkolami, szkołami i placówkami, organizacjami pozarządowymi, pomocą nauczyciela, pracownikiem socjalnym, asystentem rodziny),
- przedstawia radzie pedagogicznej propozycje w zakresie doskonalenia zawodowego nauczycieli w zakresie wymienionych wyżej zadań.
Rodzice:
- współtworzą Szkolny Program Wychowawczo-Profilaktyczny,
- uczestniczą w diagnozowaniu pracy wychowawczej szkoły,
- uczestniczą w poszukiwaniu nowych rozwiązań na rzecz budowania szkolnego systemu ochrony zdrowia psychicznego uczniów,
- uczestniczą w wywiadówkach organizowanych przez szkołę,
- zasięgają informacji na temat swoich dzieci w szkole,
- współpracują z wychowawcą klasy i innymi nauczycielami uczącymi w klasie,
- dbają o właściwą formę spędzania czasu wolnego przez uczniów,
- Rada Rodziców ‒ uchwala w porozumieniu z Radą Pedagogiczną Szkolny Program Wychowawczo-Profilaktyczny.
Samorząd uczniowski:
- jest inspiratorem i organizatorem życia kulturalnego uczniów szkoły, działalności oświatowej, sportowej oraz rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi w porozumieniu z dyrektorem,
- uczestniczy w diagnozowaniu sytuacji wychowawczej szkoły,
- uczestniczy w poszukiwaniu nowych rozwiązań na rzecz budowania szkolnego systemu ochrony zdrowia psychicznego uczniów,
- współpracuje z Zespołem Wychowawców i Radą Pedagogiczną,
- prowadzi akcje pomocy dla potrzebujących kolegów,
- reprezentuje postawy i potrzeby środowiska uczniowskiego,
- propaguje ideę samorządności oraz wychowania w demokracji,
- dba o dobre imię i honor szkoły oraz wzbogaca jej tradycję,
- może podejmować działania z zakresu wolontariatu.
- Model ucznia i absolwenta naszej szkoły
Uczeń:
– jest życzliwy, dostrzega potrzeby drugiego człowieka,
– udziela pomocy rówieśnikom,
– szanuje ludzi i respektuje ich prawa,
– jest tolerancyjny wobec drugiego człowieka,
– jest odpowiedzialny,
– potrafi rozwiązywać konflikty,
– potrafi sobie radzić z trudnymi uczuciami (złość, gniew, strach),
– jest asertywny,
– potrafi komunikować się z innymi, dyskutować, bronić i uzasadniać własny punkt widzenia,
– godnie reprezentuje szkołę na zewnątrz,
– kieruje się miłością do ojczyzny, poszanowaniem dla polskiego dziedzictwa kulturowego przy jednoczesnym otwarciu na kultury Europy i świata,
– czuje się bezpiecznie w swoim środowisku szkolnym,
– odróżnia dobro od zła,
– dba o higienę osobistą, estetykę ubioru, pomieszczeń,
– może rozwijać swoje zdolności i zainteresowania, być kreatywnym.
Absolwent:
Zakładamy, że w wyniku systematycznego, skorelowanego i spójnego oddziaływania po ośmioletnim procesie wychowawczym uczeń będzie :
– gotów do wzięcia na siebie odpowiedzialności za swoją przyszłość,
– bogaty w wiedzę i umiejętności na miarę swoich możliwości,
– przejawiał zaangażowanie w życie społeczne i rozwijał swoje talenty dla dobra innych,
– wrażliwy na piękno i zatroskany o ochronę przyrody,
– interesował się sprawami szkolnymi i rozumiał problemy środowiska lokalnego,
– potrafił odbierać informacje przekazywane przez środki masowego przekazu i właściwie je interpretował,
– szanował godność własną i drugiego człowieka,
– przygotowany do samodzielnego życia,
– właściwego funkcjonowania w grupie rówieśniczej i w społeczeństwie,
– rozwijał potrzebę dbania o własne ciało, zdrowie fizyczne, psychiczne i duchowe,
– posiadał zdolność twórczego myślenia.
- Diagnoza sytuacji wychowawczej
Szkoła Podstawowa im. Szybowników Polskich w Bezmiechowej Dolnej liczy 44 uczniów uczących się stacjonarnie i 5 uczniów nauczania domowego
W celu zdiagnozowania potrzeb uczniów naszej szkoły i ich rodziców, przeprowadzana jest diagnoza środowiska. Analizuje się także potrzeby i zasoby szkoły z obszaru wychowania
i profilaktyki w szkole na podstawie:
– ankiety skierowanej do rodziców na temat oczekiwań rodziców w realizacji treści profilaktycznych
i wychowawczych,
– spostrzeżeń wychowawcy na temat klasy,
– analizy dokumentacji szkolnej,
– obserwacji bieżących zachowań uczniów na terenie szkoły,
– analiza uwag wpisanych do dziennika,
– sprawozdań semestralnych opracowanych przez wychowawcę.
Kryteria efektywności:
- Wszyscy uczniowie naszej szkoły są poddani oddziaływaniom tego programu.
- Wszyscy nauczyciele realizują Program Wychowawczo – Profilaktyczny, a w szczególności nauczyciele wychowawcy uwzględniają jego treści podczas planowania i realizacji klasowych planów pracy.
- Rodzice uczniów naszej szkoły znają i akceptują program oraz czynnie współpracują przy jego realizacji.
ROZDZIAŁ IV
Podstawowe wartości kształtowane w trakcie działań wychowawczych programu wychowawczo- profilaktycznego
i ich zamierzone cele
Wartości | Zamierzone efekty |
Wiara i tolerancja religijna | Uczeń:
– Wdraża w życie wartości dekalogu – Szanuje symbole religijne – Wykazuje postawę tolerancji wobec innych wyznań |
Patriotyzm | Uczeń:
– Miłuje niepodległość i suwerenność – Szanuje praworządność i tradycje narodowe – Okazuje szacunek dla symboli państwowych – Wykazuje dumę narodową i właściwą postawę obywatelską |
My i środowisko | Uczeń:
– Potrafi obserwować i wyciągać wnioski – Umie wskazać pozytywne i negatywne aspekty ingerencji człowieka w środowisko – Potrafi stosować ekologiczne zasady w życiu np. segregacja śmieci |
Człowiek i relacje międzyludzkie | Uczeń:
– Świadomie wypełnia obowiązki i korzysta z przysługujących praw – Dostrzega różnorodność postaw i zachowań ludzi – Rozpoznaje swoje obowiązki wobec najbliższego otoczenia, rodziny i szkoły – Przyjmuje odpowiedzialność za siebie – Rozróżnia czynniki wpływające pozytywnie i negatywnie na rozwój zdrowie – Racjonalnie organizuje czas na naukę i zabawę – Rozpoznaje zagrożenia i właściwie reaguje na nie (m. in. – Podejmuje działania na rzecz środowiska szkolnego i lokalnego (w tym: angażuje się w wolontariat) – Prawidłowo komunikuje się i rozwiązuje konflikty – Dostrzega potrzeby własne i innych ludzi- empatia – Wyraża uczucia – asertywność – Akceptuje i szanuje własne ciało oraz chroni swą intymność – aktywnie uczestniczy w życiu rodziny, szkoły i środowiska |
Dojrzałość w sferze fizycznej | Uczeń:
– posiada wiedzę z zakresu racjonalnego odżywiania się – umie zadbać o swoje zdrowie i kondycję fizyczną – umie zadbać o higienę osobistą – jest świadomy korzyści płynących z aktywności fizycznej |
Priorytetowe cele wychowania i efekty wychowawcze
w poszczególnych klasach
Klasa | Cele wychowania | Efekty działań wychowawczych | ||
I | Uczeń potrafi funkcjonować w nowej grupie i efektywnie w niej działać. | Uczeń: ma poczucie przynależności do klasy,
– współdziała w grupie rówieśniczej i czuje się odpowiedzialny za efekty swojej pracy, – dostosowuje się do norm i przestrzega je. |
||
II | Uczeń posiada nawyki dobrego zachowania i efektywnej współpracy, komunikowania się z rówieśnikami oraz dorosłymi. |
Uczeń:
– zna i stosuje zwroty grzecznościowe, – postępuje według przyjętych zasad dobrego zachowania, – szanuje siebie, młodszych, rówieśników – zna symbole narodowe, regionalne i wie jak się wobec nich zachować. |
||
III | Uczeń wykazuje wiarę we własne możliwości i potrafi zachować się w trudnych sytuacjach. |
Uczeń:
– zna swoje prawa i obowiązki, – odróżnia dobro od zła i reaguje prawidłowo – dostrzega swoje mocne i słabe strony, – potrafi zaprezentować siebie w grupie rówieśniczej – wie do kogo zwrócić się ze swoimi potrzebami |
||
IV | Uczeń rozumie siebie i dostrzega prawidłowości rządzące światem zewnętrznym. |
Uczeń: ma poczucie swoich korzeni – rodzina, środowisko, szkoła…,
– ustala, jakie są jego potrzeby, obowiązki i jakie powinien podejmować decyzje, – jest świadomy swoich mocnych i słabych stron, – akceptuje samego siebie i swoje osobiste prawa, – doświadcza różnych uczuć i potrafi je nazwać, – potrafi nazwać własne zachowania, – chce i wyraża potrzeby rozszerzenia swoich zainteresowań. |
||
V | Uczeń zna normy i zasady życia społecznego i według nich postępuje. | Uczeń:
– jest świadomy swojej niepowtarzalności, dostrzega – potrafi tworzyć i wzmacniać pozytywne relacje. |
||
VI | Uczeń ma poczucie własnej wartości, dąży do określenia swojej tożsamości. | Uczeń:
– rozumie znaczenie „hierarchii wartości”, – dostrzega wartość życia i przyjmuje je jako fundament wszystkich innych wartości, – stara się poznać i zrozumieć hierarchię wartości innych ludzi, – potrafi docenić wartości przyrody i rzeczy nas otaczających, – próbuje odkrywać sens i cel własnego życia, – wzbogaca swoją osobowość szukając życiowej pasji, – ma poczucie własnej godności i szanuje godność drugiego człowieka, – potrafi dostrzegać wokół siebie innych ludzi, ceni przyjaźń i miłość, – jest świadomy odpowiedzialności za słowo; stara się, aby jego słowa nie rozmijały się z czynami, – stara się efektywnie i mądrze wykorzystywać czas, – wzbogaca swoją wiedzę na temat kultury, obyczajów oraz sytuacji społeczno-politycznej w innych krajach europejskich |
||
VII | Uczeń wykazuje inteligencję emocjonalną wobec siebie i innych | Uczeń:
– potrafi nazywać swoje emocje i dostrzegać ich wpływ na własne zachowanie – właściwie reaguje na cudzą agresję – szanuje uczucia innych – potrafi rozwiązywać konflikty – odnosi się do innych z szacunkiem, tolerancją bez uprzedzeń i osądzania |
||
VIII | Uczeń jest świadomy swoich praw i obowiązków w rodzinie, w szkole, w swoim kraju i na świecie, jest przygotowany do życia w społeczeństwie, czuje potrzebę poznawania siebie i rozwijania się. |
Uczeń:
– potrafi zauważyć zmiany zachodzące w czasie we własnej postawie , – dostrzega swoje mocne i słabe strony i na tej podstawie ustala kierunki własnego rozwoju – określa swoje różnorodne potrzeby i zna granice ich spełniania – respektuje prawa przysługujące innym – odróżnia zachowania moralne od niemoralnych |
Treści i działania o charakterze wychowawczo –profilaktycznym
dla uczniów klas I – VIII
Zadania | Sposoby realizacji | odpowiedzialni | ||
SFERA SPOŁECZNA | ||||
Kształtowanie umiejętności komunikowania się:
– życzliwość w kontaktach – prawdomówność – przestrzegania zasad i form grzecznościowych |
– pogadanki i ćwiczenia
– samoocena zachowania |
wychowawcy | ||
Integracja klasy:
– uwrażliwienie na potrzeby kolegów |
– gry i zabawy integrujące grupę rówieśniczą
-organizowanie wspólnych przedsięwzięć klasowych – organizowanie pomocy słabszym uczniom |
wychowawcy | ||
Wdrażanie do samorządności | – opieka nad salą lekcyjną
– udział w pracach samorządów klasowych i Samorządu Uczniowskiego – pełnienie dyżurów – aktywne uczestnictwo w organizacji imprez klasowych |
wychowawcy,
opiekun SU |
||
Wdrażanie do życia społecznego:
– kształtowanie właściwej postawy i uczenie szacunku dla siebie i innych – rozwijanie postawy tolerancji – uwrażliwienie na drugiego człowieka – ukazywanie sensu praw |
– kontrakty klasowe,
wewnątrzszkolne zasady oceniania zachowania uczniów – czynny udział w imprezach kulturalnych organizowanych |
Wychowawcy,
pedagog |
||
Przygotowanie do życia w rodzinie: – właściwy stosunek do członków rodziny – właściwe funkcjonowanie – zacieśnianie więzi rodzice-szkoła-dziecko – ukazanie różnych form okazywania miłości, szacunku – przygotowanie młodzieży do podejmowania odpowiedzialnych decyzji życiowych – pomoc we właściwym przejściu przez okres dojrzewania |
– poznawanie historii swoich rodzin
– aktywna współpraca szkoły – udział w zajęciach wychowanie do życia w rodzinie, -zajęcia otwarte dla rodziców, -aktywne uczestnictwo w obchodzeniu Dnia Babci i Dziadka, Dnia Matki |
wychowawcy, dyrektor, nauczyciel wychowania do życia w rodzinie
wychowawcy klas I -III |
||
Edukacja Europejska:
– poznawanie kultury krajów europejskich |
– uczestnictwo w zajęciach i kółkach języka angielskiego i niemieckiego
– projekty – konkursy – nawiązanie współpracy |
nauczyciel języka angielskiego i niemieckiego wychowawcy | ||
Zapoznanie z kulturą, tradycją wsi, regionu i kraju:
– poszerzanie wiedzy na temat zwyczajów i tradycji świąt oraz rocznic – dostarczanie wiedzy na temat historii regionu i kraju – rozwijanie zainteresowań tradycjami, kulturą i historią, – zapoznanie z symbolami narodowymi i ich znaczeniem, |
– kultywowanie tradycji i zwyczajów np. wigilia klasowa, obchodzenie świąt religijnych i państwowych – wycieczki krajoznawcze – dbałość o izbę tradycji szybowniczych – opieka nad miejscami pamięci (obelisk pod Słonnem) – obchodzenie dnia patrona szkoły – wykonywanie gazetek tematycznych. |
wychowawcy, SU | ||
Uwrażliwienie na krzywdę i zło, wolontariat | – organizacja, udział i współpraca z instytucjami organizującymi pomoc charytatywną,
– wspieranie inicjatyw związanych z pomocą potrzebującym, – kształtowanie postaw tolerancji, |
dyrektor, wychowawcy, pedagog i psycholog szkolny, koło wolontariatu, SU | ||
Zapewnienie bezpieczeństwa w szkole uczniom polskim i ukraińskim: – przeciwdziałanie działaniom agresywnym – budowanie poczucia bezpiecznej szkoły – stanowcza reakcja nauczycieli wobec negatywnych zachowań uczniów |
– pogadanki wychowawcze w klasach I – III – pogadanki wychowawcze na zajęciach z wychowawcą w klasach IV – VIII – pogadanki z rodzicami podczas zebrań i wywiadówek – dyżury nauczycieli na przerwach |
wychowawcy | ||
Uwrażliwianie polskich uczniów na trudną sytuację dzieci ukraińskich spowodowaną działaniami wojennymi: – integrowanie uczniów polskich i ukraińskich – poznanie kultur obydwu krajów – włączanie ukraińskich uczniów w życie szkoły |
– pogadanki wychowawcze w klasach młodszych i starszych – lekcje historii oraz geografii – dyskoteki klasowe – uroczystości klasowe i szkolne – wycieczki szkolne i klasowe |
wychowawcy samorząd szkolny samorządy klasowe | ||
SFERA PSYCHICZNA | ||||
Samopoznanie i samoocena umiejętność opisu siebie
– ukazywanie pozytywnych postaw – kształtowanie pozytywnych cech charakteru |
– pogadanki i ćwiczenia
– udział w konkursach – samoocena uczniów – analiza zachowań i sytuacji – ankiety i psychotesty – gry i zabawy |
wychowawcy, pedagog i psycholog szkolny | ||
Właściwa ocena innych osób:
– ukazywanie pozytywnych postaw – rozwijanie umiejętności obiektywnej oceny zachowania kolegów |
– pogadanki
– analiza sytuacji i zdarzeń – elementy dramy – wczuwanie się w sytuacje innych- empatia |
wychowawcy, pedagog i psycholog szkolny | ||
Radzenie sobie ze stresem i trudnymi sytuacjami: – racjonalne postępowanie – rozwijanie umiejętności opanowania się w sytuacjach zdenerwowania i stresu, – minimalizowanie negatywnych skutków sytuacji kryzysowej wywołanej działaniami wojennymi na Ukrainie |
– pogadanki
– scenki dramowe – korzystanie przez uczniów z bieżącej pomocy psychologiczno – pedagogicznej udzielanej w szkole |
wychowawcy, pedagog i psycholog szkolny | ||
Uwrażliwianie i uświadamianie zagrożeń związanych z uzależnieniami behawioralnymi takimi jak:
– uzależnienie od hazardu (automatów, gier LOTTO, zdrapek itp.), – uzależnienie od gier komputerowych i Internetu (w tym portali społecznościowych) – zaburzenia odżywiania (bulimia, anoreksja, ortoreksja, – zakupoholizm, – fonoholizm |
– pogadanki z uczniami,
– pogadanki z rodzicami, – ankiety, – filmy edukacyjne |
wychowawcy, pedagog i psycholog szkolny | ||
Pomoc w odkrywaniu uzdolnień i talentów: – każdy uczeń zna swoje mocne strony, talenty, predyspozycje
|
– prezentacja osiągnięć uczniów i ich zainteresowań na forum klasy i szkoły – udział w konkursach szkolnych – projekty |
wychowawcy | ||
Kształtowanie właściwych postaw moralnych i estetycznych:
– umiejętność odróżnienia dobra od zła – docenianie piękna w sztuce – nadawanie sensu życia – miłość bliźniego – poznawanie wartości i symboli religijnych – tolerancja religijna |
– organizowanie imprez kulturalnych
– poznawanie dzieł artystycznych – wycieczki do kina, teatru, muzeum – rekolekcje wielkopostne – opłatek szkolny – Jasełka |
wychowawcy, pedagog i psycholog szkolny, ksiądz | ||
Nauka komunikowania się i asertywności: – właściwe komunikowanie się – kształcenie umiejętności odmawiania – mówienia NIE |
– ćwiczenia i pogadanki
-elementy dramy – spotkania z policjantami |
wychowawcy, pedagog i psycholog szkolny | ||
Rozwijanie ciekawości poznawczej:
-rozwijanie zainteresowań |
– zadania dodatkowe
– koła zainteresowań – konkursy – metody aktywizujące na lekcjach – projekt |
wychowawcy, nauczyciele poszczególnych przedmiotów | ||
Rozwój umiejętności twórczego myślenia:
– wdrażanie do samodzielnego stawiania pytań i rozwiązywania problemów – zachęcanie do odważnych, samodzielnych wypowiedzi |
– dostosowywanie zadań do możliwości dziecka
– zachęcanie do wypowiedzi – projekt – metody aktywizujące |
wychowawcy, nauczyciele poszczególnych przedmiotów | ||
Rozwój umiejętności samokształcenia:
– rozwijanie umiejętności samodzielnej pracy – wdrażanie do systematyczności i obowiązkowości przy odrabianiu zadań domowych – kształcenie umiejętności korzystania z podręczników |
– dostosowywanie zadań do możliwości dziecka
– praca z programami multimedialnymi – pogadanki |
wychowawcy, nauczyciele poszczególnych przedmiotów | ||
Odkrywanie możliwości uczniów, ich predyspozycji i uzdolnień: – rozwijanie zdolności – objęcie Pomocą Psychologiczno – Pedagogiczną uczniów |
– Indywidualny Program Edukacyjno – Terapeutyczny (IPET)
– konkursy – projekty – prezentacja osiągnięć na forum klasy i szkoły – programy artystyczne |
wychowawcy ,nauczyciele poszczególnych przedmiotów, pedagog i psycholog szkolny |
||
Udzielanie pomocy psychologicznej wszystkim uczniom w okresie kształcenia na odległość (nauczanie zdalne) | – bardzo częste kontakty online i telefoniczne,
– prowadzenie rozmów, wspieranie, ukierunkowywanie, uświadamianie, – kontaktowanie się na bieżąco wychowawców i pozostałych nauczycieli z rodzicami uczniów, prowadzenie rozmów o postępach w nauce i zachowaniu podczas nauczania zdalnego, – wspieranie rodziców. |
wychowawcy, nauczyciele, pedagog i psycholog szkolny |
||
SFERA FIZYCZNA | ||||
Kształtowanie właściwych nawyków zdrowotnych i higienicznych: – znajomość i stosowanie zasad higienicznego trybu życia |
– pogadanki
– przestrzeganie zasad higieny na co dzień (prawidłowa pozycja w ławce, właściwe oświetlenie itp.) |
wychowawcy nauczyciele poszczególnych przedmiotów | ||
Propagowanie zasad ekologii:
– znajomość własnego środowiska, dbałość o nie – rozwijanie wrażliwości ekologicznej – dokarmianie ptaków |
– wycieczki po najbliższej okolicy
-pogadanki i gry ekologiczne – konkursy – udział w akcji „Sprzątanie świata” – dbałość o ład i porządek – dyżury uczniowskie |
wychowawcy nauczyciele poszczególnych przedmiotów, | ||
Promocja zdrowego trybu życia:
– rola właściwego odżywiania się i zdrowego trybu życia – umiejętność bezpiecznego, czynnego wypoczynku – wykorzystanie sprzętu sportowego właściwego dla wieku – wdrażanie do aktywnego spędzania wolnego czasu |
– zajęcia ruchowe
– pogadanki – przygotowywanie potraw – konkursy – zawody sportowe – wycieczki |
wychowawcy nauczyciele poszczególnych przedmiotów | ||
Uświadomienie zagrożeń związany z nałogami (alkohol, narkotyki, substancje o działaniu psychoaktywnym „dopalacze”):
– kształcenie umiejętności odmawiania |
– pogadanki profilaktyczne z uczniami i rodzicami – konkursy – elementy dramy |
wychowawcy nauczyciele poszczególnych przedmiotów, pedagog i psycholog szkolny | ||
Uwrażliwianie na zagrożenia płynące z korzystania z Internetu, w tym portali społecznościowych-
e-zagrożenia (siecioholizm). Ochrona uczniów przed brutalnymi programami i grami komputerowymi i niepożądanymi treściami w Internecie. |
– pogadanki profilaktyczne z uczniami i ich rodzicami – wdrażanie alternatywnych form spędzania wolnego czasu – Zajęcia dotyczące przeciwdziałania przemocy |
dyrektor,
wychowawcy nauczyciel informatyki, pedagog i psycholog szkolny |
||
Wychowanie komunikacyjne:
– zasady bezpieczeństwa na drodze |
– pogadanki
– spotkania z policjantami – wycieczki i ćwiczenia praktyczne – konkursy – zajęcia techniki – testy na kartę rowerową |
wychowawcy nauczyciel techniki, | ||
Pielęgnowanie kultury słowa | – zwracanie uwagi na kulturę bycia, słowa,
– eliminowanie agresji słownej i wulgaryzmów, – propagowanie języka literackiego i zachęcanie do czytania wartościowych książek, – wyjazdy do kina i teatru |
wychowawcy, nauczyciele, pracownicy obsługi. | ||
Udzielanie pierwszej pomocy:
– kształtowanie odpowiedzialności za zdrowie własne i innych – uświadamianie o konieczności zgłaszania wszelkich zauważalnych zagrożeń, wypadków oraz doznanych urazów – znajomość zasad udzielania pierwszej pomocy |
– pogadanki
– elementy dramy – uczestnictwo w zajęciach wychowania komunikacyjnego – współpraca ze służbą zdrowia – ćwiczenia na fantomie |
wychowawcy nauczyciel techniki, wychowania
fizycznego, EDB. |
||
Wspieranie dzieci w trudnej sytuacji materialnej i zaniedbanych środowiskowo. | – udostępnianie możliwości korzystania z obiadów refundowanych przez MOPS,
– współpraca z Radą Rodziców |
dyrektor, rada rodziców | ||
Współpraca z rodzicami | – aktywizacja rodziców w życiu szkoły: trójki klasowe, Rada Rodziców,
– indywidualne spotkania – zachęcanie rodziców do współpracy we wspólnym rozwiązywaniu problemów wychowawczych zaistniałych – budowanie pozytywnych relacji rodzic-nauczyciel, nauczyciel-rodzic, – pomoc rodziców przy organizacji imprez szkolnych, – pedagogizacja rodziców |
dyrektor, wychowawcy | ||
Utrwalanie świadomego respektowania reguł sanitarnych przyjętych na czas epidemii COVID-19 | – postępowanie nauczycieli, pracowników obsługi oraz uczniów i rodziców według wytycznych Ministra Zdrowia i Głównego Inspektora Sanitarnego, – współpraca wychowawców z rodzicami, – współpraca z Powiatową Stacją Sanitarno-Epidemiologiczną w Ustrzykach Dolnych, – pogadanki i rozmowy na zajęciach z wychowawcą. |
dyrektor, wychowawcy, nauczyciele, pracownicy obsługi, rodzice | ||
SFERA AKSJOLOGICZNA | ||||
Wychowanie do wolności: | – rozwijanie systemu motywacyjnego
– dyskusje na wybrany temat podczas zajęć z wychowawcą – kształtowanie umiejętności wyrażania własnych poglądów i przekonań
|
wychowawcy,
doradca zawodowy |
||
Kształtowanie umiejętności dokonywania wyborów | – rozwijanie poczucia odpowiedzialności za siebie i innych
– wdrażanie do przestrzegania norm moralnych |
wychowawcy, pedagog i psycholog szkolny |
||
Wychowanie w poszanowaniu życia swojego i innych, | – pomoc i opieka uczniów starszych uczniom klas młodszych w przystosowaniu do życia szkolnego
– zapoznawanie się z zasadami panującymi w szkole, regulaminem wycieczek, pracowni – wyrażanie szacunku dla życia we wszystkich jego wymiarach
|
wychowawcy | ||
Wdrażanie do solidarności – dążenie do pomocy drugiemu człowiekowi, uczynności względem innych
– umiejętność współpracy w zespole uczniowskim |
– udział uczniów w wolontariacie: przeprowadzenie akcji „Góra Grosza”, sprzedaż cegiełek na rzecz osób niepełnosprawnych
– wspólne przygotowywanie upominków dla osób starszych i samotnych, inscenizacji, akademii szkolnych |
wychowawcy, koło wolontariatu, SU | ||
EWALUACJA
Ewaluacja programu polega na systematycznym gromadzeniu informacji na temat prowadzonych działań, w celu ich modyfikacji i podnoszenia skuteczności programu wychowawczo-profilaktycznego. Umiejętnie, wnikliwie i rzetelnie przeprowadzona ewaluacja, za pomocą podanych w niniejszej pracy narzędzi ewaluacyjnych, pozwoli na dobrą analizę dotychczasowej pracy wychowawczej i profilaktycznej szkoły, wskaże właściwe kierunki działań, nowe drogi i możliwości szkoły.
Ewaluacja przeprowadzana będzie poprzez:
- obserwację zachowań uczniów i zachodzących w tym zakresie zmian,
- analizę dokumentacji,
- przeprowadzanie kwestionariuszy wśród uczniów,
- rozmowy z rodzicami,
- wymianę spostrzeżeń w zespołach wychowawców i nauczycieli,analizy przypadków.
Ewaluacja programu wychowawczo- profilaktycznego szkoły powinna być przeprowadzana co trzy lata przez zespół ds. Ewaluacji Szkolnego Programu Wychowawczo-Profilaktycznego powołany przez dyrektora. Zadaniem Zespołu jest opracowanie planu ewaluacji programu, organizacja badań oraz opracowanie wyników. Z wynikami prac zespołu w formie raportu ewaluacyjnego zostanie zapoznana rada pedagogiczna i rada rodziców.
Załącznikami do powyższego programu są plany wychowawcze i tematyka godzin
z wychowawcą.
Szkolny Program Wychowawczo- Profilaktyczny dla oddziału przedszkolnego oraz klas I-VIII został uchwalony (Uchwała nr 13/2022) przez Radę Rodziców w porozumieniu z Radą Pedagogiczną Szkoły Podstawowej im. Szybowników Polskich w Bezmiechowej Dolnej w dniu 15.09.2022 r.
Przewodniczący Rady Rodziców Przewodniczący Rady Pedagogicznej