Uchwała nr 16/08/2023

 

Rady Pedagogicznej

Szkoły Podstawowej im. Szybowników Polskich w Bezmiechowej Dolnej

z dnia 29 sierpnia 2023 roku

w sprawie wprowadzenia zmian do  statutu szkoły.

Na podstawie art. 80 ust.2 pkt1, w związku z art.82 ust.2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r.

Prawo Oświatowe (Dz.U. z 2020 r.  poz. 910 i 1378 z późn. zm.), uchwala się co następuje:

 

Ustawa z 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (tekst jedn.: Dz.U. z 2021 r. poz. 1082 ze zm.) Art. 72 ust.1

 

  • 1

Rada Pedagogiczna wyraża pozytywną opinię na temat przedstawionych przez Dyrektora

zmian do Statutu Szkoły Podstawowej im. Szybowników Polskich w Bezmiechowej Dolnej

 

  • 2

Na podstawie art. 80 ust.2 pkt 1  ustawy z 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz.U. z 2020 r.  poz. 910 i 1378 z późn.zm.) uchwala się co następuje:

 

  • 3

Wprowadza się następujące zmiany w Statucie Szkoły Podstawowej im Szybowników Polskich w Bezmiechowej Dolnej

 

  • W rozdziale 2 – Cele i zadania szkoły w § 7 dodano pkt 3
  1. W Szkole powołuje się Zespół ds. pomocy psychologiczno–pedagogicznej uczniom posiadającym orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego lub orzeczenie o niedostosowaniu społecznym lub zagrożeniem niedostosowania społecznego, zwany dalej Zespołem Wspierającym.
  2. W skład zespołu wchodzą: wychowawca oddziału jako przewodniczący zespołu, pedagog specjalny, nauczyciele uczący danego ucznia oraz nauczyciele specjaliści, zatrudnieni w szkole.
  3. Zebrania zespołu odbywają się w miarę potrzeb, nie rzadziej jednak niż raz w okresie. Zebrania zwołuje wychowawca oddziału, co najmniej z jednotygodniowym wyprzedzeniem.
  4. W spotkaniach zespołu mogą uczestniczyć:

1) na wniosek Dyrektora Szkoły – przedstawiciel Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej;

2) na wniosek lub za zgodą Rodziców ucznia – lekarz, psycholog, pedagog, logopeda

lub inny specjalista;

3) asystent lub pomoc nauczyciela.

  1. Osoby zaproszone do udziału w posiedzeniu zespołu, a niezatrudnione w Szkole są zobowiązane udokumentować swoje kwalifikacje zawodowe oraz złożyć oświadczenie o obowiązku ochrony danych osobowych ucznia, w tym danych wrażliwych. W przypadku braków w powyższych dokumentach, osoba zgłoszona do udziału w posiedzeniu zespołu przez rodziców nie może uczestniczyć w pracach zespołu.
  2. Dla uczniów, posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, zespół na podstawie orzeczenia opracowuje indywidualny program edukacyjno–terapeutyczny na okres wskazany w orzeczeniu.

Zespół opracowuje program po dokonaniu wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia, uwzględniając diagnozę i wnioski sformułowane na jej podstawie oraz zalecenia do zawarte w orzeczeniu we współpracy, w zależności od potrzeb, z poradnią psychologiczno-pedagogiczną.

  1. Program opracowuje się w terminie 30 dni od dnia złożenia w szkole orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego lub w terminie 30 dni przed upływem okresu, na jaki został opracowany poprzedni program.
  2. Indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny (IPET) określa:

1) zakres i sposób dostosowania wymagań edukacyjnych wynikających z programu nauczania do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia wraz z określeniem metod i formy pracy z uczniem;

2) rodzaj i zakres zintegrowanych działań nauczycieli i specjalistów prowadzących zajęcia z uczniem, z tym, że w przypadku:

  1. a) ucznia niepełnosprawnego — zakres działań o charakterze rewalidacyjnym,
  2. b) ucznia niedostosowanego społecznie — zakres działań o charakterze resocjalizacyjnym,
  3. c) ucznia zagrożonego niedostosowaniem społecznym — zakres działań o charakterze

socjoterapeutycznym,

  1. d) zajęcia związane z wyborem kierunku kształcenia i zawodu.

3) formy, sposoby i okres udzielania uczniowi pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz wymiar godzin, w którym poszczególne formy pomocy będą realizowane, ustalone przez Dyrektora szkoły zgodnie z przepisami;

4) działania wspierające rodziców ucznia oraz w zależności od potrzeb, zakres współdziałania z Poradniami Psychologiczno–Pedagogicznymi, w tym poradniami specjalistycznymi, placówkami doskonalenia nauczycieli, organizacjami pozarządowymi oraz innymi instytucjami działającymi na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży;

5) zajęcia rewalidacyjne, resocjalizacyjne i socjoterapeutyczne oraz inne zajęcia odpowiednie ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne ucznia;

6) zakres współpracy nauczycieli i specjalistów z rodzicami ucznia w realizacji zadań;

7) wykaz zajęć edukacyjnych realizowanych indywidualnie lub w grupie liczącej do 5 uczniów, jeżeli występuje taka potrzeba.

  1. Rodzice ucznia mają prawo uczestniczyć w opracowaniu indywidualnego programu edukacyjno–terapeutycznego oraz w dokonywania okresowej wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia. Dyrektor Szkoły zawiadamia rodziców o terminie posiedzenia zespołu poprzez dokonanie wpisu w dzienniku elektronicznym.
  2. Rodzice otrzymują kopię programu i kopię wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia.
  3. W przypadku nieobecności rodziców na posiedzeniu Zespołu Wspierającego, Rodzice są niezwłocznie zawiadamiani w formie pisemnej o ustalonych dla dziecka formach, okresie udzielania pomocy psychologiczno–pedagogicznej oraz wymiarze godzin, w których poszczególne formy będą realizowane.
  4. Wymiar godzin poszczególnych form udzielania uczniom pomocy psychologiczno–pedagogicznej ustala Dyrektor Szkoły, biorąc pod uwagę wszystkie godziny, które w danym roku szkolnym mogą być przeznaczone na realizację tych form.
  5. Nauczyciele pracujący z uczniem, dla którego został opracowany Indywidualny Program Edukacyjno–Terapeutyczny mają obowiązek znać jego treść oraz stosować się do zaleceń zawartych w nim. Zaleca się, by nauczyciele prowadzili notatki z zapisem postępu w rozwoju ucznia, w oparciu o które będzie dokonywana ocena efektywności działań.

 

  • W rozdziale 4 – Szczegółowe warunki i sposób oceniania wewnątrzszkolnego uczniów §20 pkt 22 otrzymuje brzmienie

W celu ujednolicenia systemu oceniania testów sprawdzających poziom edukacyjnych osiągnięć uczniów oraz sprawdzianów obejmujących materiał co najmniej jednego działu, a także kartkówek obejmujących trzy ostatnie tematy lekcyjne wprowadza się następujące procentowe kryterium oceniania:

 

od 29% i poniżej niedostateczny

od 30%  do 32% + niedostateczny

od 33% do 43% dopuszczający

od 44% do 49% + dopuszczający

od 50% do 63% dostateczny

od 64% do 69% + dostateczny

od 70% do 84% dobry

od 85% do 89% + dobry

od 90% do 94% bardzo dobry

od 95% do 97% + bardzo dobry

 98%- 100% celujący

 

  • Rozdział 6 otrzymuje brzmienie – Zadania nauczycieli i innych pracowników szkoły.

 

  1. W rozdziale 6 – Zadania nauczycieli i innych pracowników szkoły w § 36 Obowiązki nauczyciela, dodano pkt 10 który otrzymuje brzmienie

W ramach swoich zajęć i czynności, nauczyciel jest obowiązany do dostępności w szkole w wymiarze 1 godziny tygodniowo, a w przypadku nauczyciela zatrudnionego w wymiarze niższym niż 1/2 obowiązkowego wymiaru zajęć – w wymiarze 1 godziny w ciągu 2 tygodni, w trakcie której, odpowiednio do potrzeb, prowadzi konsultacje dla uczniów, wychowanków lub ich rodziców.

 

  1. W rozdziale 6 – Zadania nauczycieli i innych pracowników szkoły dodano §37a „Zadania pedagoga specjalnego”.
  • Współpracuje z zespołem nauczycieli mającymi opracować dokumentację dla uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego w tym IPET i WOPFU.

-Współpracuje z nauczycielami i wychowawcami, specjalistami zatrudnionymi w szkole wspierających uczniów, a także z ich rodzicami.

W ramach tej współpracy  między innymi:

– rekomenduje dyrektorowi działania w zakresie zapewnienia aktywnego i pełnego uczestnictwa uczniów w życiu szkoły,

  • Diagnozuje indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne uczniów  w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań, przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu uczniów w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia w życiu szkoły.

– Wspiera nauczycieli , wychowawców i innych specjalistów w kontekście doboru metod,                                  form pracy, określaniu potrzeb uczniów, ale także ich mocnych stron.

  • Udziela pomocy psychologiczno – pedagogicznej uczniom, rodzicom, ale także nauczycielom.
  • Współpracuje z podmiotami i instytucjami działającymi na rzecz dziecka i rodziny
    w tym między innymi z: Poradnią Psychologiczno – Pedagogiczną, placówkami doskonalenia nauczycieli,  pracownikiem socjalnym, asystentem rodziny, kuratorem sądowym, innymi placówkami i szkołami.”

 

  1. W rozdziale 6 – Zadania nauczycieli i innych pracowników szkoły dodano § 37b „Zadania psychologa”.

-podejmowanie działań profilaktyczno-wychowawczych wynikających z programu wychowawczego Szkoły:

– diagnozowanie sytuacji wychowawczych w szkole w celu rozwiązywania problemów oraz wspierania rozwoju uczniów;

 – udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w formach odpowiednich do rozpoznanych potrzeb.

-wspieranie nauczycieli, wychowawców i innych specjalistów w udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej;

-pomoc rodzicom i nauczycielom w rozpoznawaniu i rozwijaniu indywidualnych możliwości, predyspozycji i uzdolnień uczniów:

  – prowadzenie działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych;

– prowadzenie stałych konsultacji dla rodziców oraz warsztatów o charakterze psychoedukacyjnym;

– minimalizowanie skutków zaburzeń rozwojowych, zapobieganie zaburzeniom zachowania oraz inicjowanie różnych form pomocy w środowisku szkolnym i pozaszkolnym uczniów;

– prowadzenie terapii indywidualnej i grupowej; 10) prowadzenie dokumentacji podejmowanych działań zgodnie z odrębnymi przepisami prawa

 

  1. W rozdziale 6 – Zadania nauczycieli i innych pracowników szkoły dodano § 37c Zadania logopedy:
  • Diagnozowanie logopedyczne, w tym prowadzenie badań przesiewowych w celu ustalenia stanu mowy uczniów;
  • Prowadzenie zajęć logopedycznych oraz porad i konsultacji dla uczniów i rodziców w zakresie
  • Stymulacji rozwoju mowy uczniów i eliminowania jej zaburzeń;
  • Podejmowanie działań profilaktycznych zapobiegających powstawaniu zaburzeń komunikacji językowej we współpracy z rodzicami uczniów;
  • Wspieranie nauczycieli, wychowawców i innych specjalistów w udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

 

  • W rozdziale 7 – Prawa i obowiązki uczniów w §41 dodano pkt 2a

Zasady korzystania z telefonów komórkowych i innych urządzeń elektronicznych

na terenie szkoły:

  1. Uczeń na odpowiedzialność swoją i rodziców lub prawnych opiekunów przynosi do szkoły telefon komórkowy lub inne urządzenia elektroniczne.

1) przed rozpoczęciem zajęć edukacyjnych uczeń ma obowiązek wyłączyć i schować aparat telefoniczny;

  1. W czasie lekcji obowiązuje zakaz używania telefonów komórkowych i innych urządzeń elektronicznych np. dyktafonów, odtwarzaczy MP3, tabletów bez wyraźnej zgody

nauczyciela prowadzącego zajęcia. Nie dotyczy to sytuacji, gdy urządzenie to stanowi pomoc dydaktyczną na wyraźną prośbę lub wskazanie nauczyciela. Wówczas uczniowie w zakresie korzystania z urządzenia zobowiązani są do przestrzegania instrukcji nauczyciela prowadzącego zajęcia.

  1. Poprzez „używanie” należy rozumieć (w wypadku telefonu komórkowego):

1) nawiązywanie połączenia telefonicznego;

2) redagowanie lub wysyłanie wiadomości typu sms, mms lub podobnej;

3) rejestrowanie materiału audiowizualnego;

4) odtwarzanie materiału audiowizualnego lub dokumentacji elektronicznej;

5) transmisja danych;

6) wykonywania obliczeń;

  1. Nagrywanie dźwięku i obrazu za pomocą telefonu jest możliwe jedynie za zgodą osoby nagrywanej i fotografowanej, a jeśli ma to miejsce w czasie lekcji dodatkowo konieczna jest zgoda nauczyciela prowadzącego zajęcia.

5.Uczniom nie wolno filmować innych uczniów, nauczycieli i pracowników szkoły bez ich

     wiedzy i zgody

  1. W razie konieczności skontaktowania się z rodzicami czy omówienia ważnej sprawy uczeń ma obowiązek zwrócić się do nauczyciela z prośbą o pozwolenie na włączenie telefonu lub może skorzystać z telefonu szkolnego znajdującego się w sekretariacie szkoły.
  2. Dopuszcza się korzystania z telefonu komórkowego i innych urządzeń elektronicznych podczas wycieczek szkolnych za zgodą kierownika wycieczki, pełną odpowiedzialność za sprzęt podczas wycieczki ponoszą rodzice/prawni opiekunowie ucznia.
  3. Naruszenie przez ucznia zasad używania telefonów komórkowych i innego sprzętu elektronicznego na terenie szkoły skutkuje odnotowaniem tego zdarzenia przez nauczyciela lub wychowawcę klasy w formie negatywnej uwagi w e-dzienniku i jest uwzględniane (zgodnie z wymaganiami na poszczególne oceny zachowania zawartymi w WSO) przy ustaleniu, semestralnej i rocznej oceny z zachowania.

     W przypadku, gdy sytuacja powtarza się, wychowawca bezzwłocznie informuje o tym fakcie rodziców/prawnych opiekunów ucznia i wspólnie z pedagogiem szkolnym oraz rodzicami/prawnymi opiekunami ustala plan dalszego postępowania.

 

    W przypadku kolejnego łamania zasad uczeń ma obniżoną ocenę z zachowania o jeden stopień.

 

  • W rozdziale 13- Funkcjonowanie szkoły w czasie nauczania zdalnego w § 56 dodano pkt. 2, który otrzymuje brzmienie:
  • Udział ucznia w nauczaniu zdalnym jest obowiązkowy.
  • Potwierdzeniem obecności ucznia na zajęciach jest wpis w dzienniku elektronicznym;
  • Uczeń ma obowiązek aktywnego uczestniczenia w zajęciach online, punktualnego logowania się na lekcję.
  • Brak informacji zwrotnych od ucznia w czasie zajęć (brak odpowiedzi ustnych) jest równoznaczny z jego nieobecnością na zajęciach i zostaje odnotowany w dzienniku;
  • Nieobecność ucznia na lekcji online odnotowywana jest przez nauczyciela i wymaga usprawiedliwienia przez rodzica/prawnego opiekuna wg zasad określonych w statucie szkoły;
  • Polecaną formą usprawiedliwiania nieobecności jest moduł e-usprawiedliwienia.
  • Brak usprawiedliwienia lub dostarczenie go po wyznaczonym terminie powoduje nieusprawiedliwienie nieobecności.
  • Uczeń nieobecny na zajęciach ma obowiązek uzupełnienia materiału
  • W przypadku, gdy nauczyciel zamiast lekcji online zadaje uczniom pracę do samodzielnego wykonania, frekwencję zaznacza się następująco: jeśli uczeń odeśle wykonaną pracę nauczycielowi, nauczyciel wstawia uczniowi obecność, w przeciwnym wypadku nauczyciel ma prawo uznać, że uczeń był nieobecny na zajęciach.
  •  
  • 4

Pozostała treść Statutu pozostaje bez zmian.

 

  • 5

Statut ze zmianami wchodzi w życie z dniem podjęcia uchwały.

Statut – Uchwała nr 16/08/2023 Rady Pedagogicznej z dnia 28-08- 2023 r.

Uchwała wchodzi w życie z dniem podpisania.

 

Przewodniczący Rady Pedagogicznej

Kontakt

Szkoła Podstawowa
im. Szybowników Polskich
w Bezmiechowej Dolnej

Bezmiechowa Dolna 215
38-600 Lesko
tel. 134696461

e-mail: spbezmiechowa1@op.pl

www.spbezmiechowa.pl
Certyfikat
W roku szkolnym 2002/2003 nasza szkoła otrzymała certyfikat "Szkoła z klasą". Braliśmy udział w akcji organizowanej przez "Gazetę Wyborczą" oraz Fundację Centrum Edukacji Obywatelskiej pod patronatem Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej - Aleksandra Kwaśniewskiego.