KSZTAŁCENIE NA ODLEGŁOŚĆ Z UWZGLĘDNIENIEM HIGIENY PRACY I ZASAD BEZPIECZEŃSTWA PRACY W SIECI

INFORMACJA DLA UCZNIA

Edukacja na odległość (distance learning) to metoda uczenia się charakteryzująca się odseparowaniem nauczyciela od ucznia oraz ucznia od grupy uczących się, która zastępuje bezpośrednią komunikację interpersonalną, komunikacją za pomocą poczty elektronicznej i wszelką technologią informacyjno-komunikacyjną.
Pod pojęciem technologii informacyjnych i komunikacyjnych  (ICT) nazywanych zamiennie technologiami informacyjno-telekomunikacyjnymi, teleinformatycznymi lub technikami informacyjnymi, kryje się rodzina technologii przetwarzających, gromadzących i przesyłających informacje w formie elektronicznej. W kręgu ICT występuje przede wszystkim Internet, który rozwija się w zawrotnym tempie, telefonia komórkowa oraz elektroniczne środki masowego przekazu takie, jak radio i telewizja satelitarna.

 

Jednym z warunków edukacji na odległość jest zapewnienie komunikacji w obie strony, tak aby możliwy był dialog między słuchaczem a nauczycielem, jednak nie jest tu wymagana jednoczesność miejsca lub czasu.

Inną formą edukacji na odległość są edukacyjne programy i audycje realizowane za pośrednictwem środków masowego przekazu, w szczególności edutainment. Edutainment inaczej edurozrywka, której istotą jest edukacja rozrywkowa, czyli „uczyć bawiąc”. Są to takie działania, których celem jest przede wszystkim edukacja, zaś forma rozrywki jest wyłącznie sposobem uatrakcyjnienia lub ukrycia przekazu o charakterze edukacyjnym. Celem ich jest zaktywizowanie osoby do nauki               i zbudowanie interakcji pomiędzy nauczycielem a uczniem.

 

HIGIENA PRACY W „SIECI”

  • Czas spędzany przez uczniów w Internecie musi być określony
Wiek Czas ekranowy (czas pracy przed ekranem)
0 – 2 wcale
2 – 3  maksymalnie pół godziny dziennie
3 – 6 maksymalnie godzina dziennie
7 i dzieci starsze maksimum godzina w wyjątkowych sytuacjach dwie godziny

 

Jest to zalecany czas spędzania uczniów przed ekranem. Przez czas ekranowy rozumiemy łączną aktywność spędzoną przed ekranem (smartfon, TV, komputer itp.). Kiedy Twój czas nauki przed ekranem się wydłuży zastosuj przerwy, odpocznij i zastosuj ćwiczenia opisane w dalszej części opracowania. Po wykorzystaniu limitu czasu pracy ciągłej określonej w tabeli (2 godziny) odpoczywaj przez godzinę bez patrzenia w ekran.

  • Komputer powinien być ustawiony tak, by dorośli mieli możliwość sprawdzania, co robi przy nim dziecko, dostęp do Internetu powinien być jedynie pod kontrolą dorosłych.
  • Musimy nauczyć się kontrolowania czasu (spędzonego nie tylko w sieci!) i racjonalnego jego wykorzystania. Żelazną regułą po wykorzystanym limicie czasu powinna stać się godzina udania się na spoczynek.
  • Dzieci nie powinny używać Internetu, w innym celu niż nauka w czasie przeznaczonym na naukę.
  • Stosujmy zasadę: najpierw obowiązki, a pozostały czas pracy przed ekranem możemy wykorzystać na własną rozrywkę.
  • Uzgadniamy, z rodzicami co robimy w sieci – małe dzieci potrzebują pełnej kontroli rodzica, a starsze – zasad dotyczących czasu i sposobu używania Internetu (ustalonych wspólnie).
  • Zadbaj o kontakty międzyludzkie. Po skończonej nauce, porozmawiaj z kolegami, koleżankami, przyjaciółmi, wykorzystując np. telefon komórkowy, czaty itp. Porozmawiaj chwilę, na luzie. Jest to wyjątkowy czas, gdzie kontakty między ludźmi są ograniczone i tylko w ten sposób możemy podtrzymać łączność między drugim człowiekiem.

 

 

ZASADY SIEDZENIA PRZY BIURKU:

  1. monitor – powinien znajdować się 40–75 cm od oczu. Warto także dopilnować, by jego górna krawędź była nieco poniżej linii wzroku.
  2. biurko – blat musi być na wysokości łokci (chodzi m.in. o to, żebyś się nie musiała garbić, pracując przy komputerze).
  3. klawiatura i myszka – powinny znajdować się na tym samym poziomie, najlepiej co najmniej 10 cm od krawędzi biurka.
  4. fotel – wskazane, żeby miał regulację wysokości zarówno oparcia, jak i podłokietników.
  5. siedzisko – powinno znaleźć się na takiej wysokości, aby stopy były ułożone płasko na podłodze, a kolana ugięte pod kątem prostym.
  6. oparcie – ma być ustawione tak, żeby dobrze podpierało odcinek lędźwiowy kręgosłupa.

 

Smartfon – ustaw go na wysokości oczu, nie pochylaj głowy nad ekranikiem, nie garb się. Czytasz na komputerze? Przesuń tekst w górę ekranu, by jak najmniej schylać głowę. Zaleca się, by wszyscy – a szczególnie najmłodsi – obywatele cyfrowi:

  • korzystając z urządzeń pilnowali prostego kręgosłupa (np. stabilnie opierając łokcie na stole);
  • nie zamieniali się w ptaka dziobiącego – telefon lub tablet należy ustawić tak, by był na wysokości oczu i nie trzeba było do niego skręcać szyi w obciążający kręgosłup łuk.

Ale to samo dotyczy książek – papierowych czy e-booków w czytnikach.

 

WZROK A MONITOR

Optymalna odległość oczu od monitora powinna wynosić co najmniej 50 cm, wzrok powinien padać równolegle lub poniżej górnej krawędzi monitora. Oczywistą kwestią jest odpowiednia wielkość i ostrość liter, jak również równomierne oświetlenie pomieszczenia.

Ćwiczenia dla wzroku, zmęczonego pracą przed ekranem:

  1. Usiądź wygodnie na fotelu i obracaj gałkami ocznymi w różne strony – w górę, dół i w boki. Aby polepszyć zdolność akomodacji przeskakuj spojrzeniem w różnych odległościach i kierunkach, na przykład z monitora na jakiś obiekt za oknem i z powrotem.
  2. Podczas pracy przy komputerze jak najczęściej mrugaj, ziewaj i przeciągaj się, dotleniając w ten sposób organizm i eliminując napięcie mięśni. Możesz również masować oczy delikatnymi, kolistymi ruchami.
  3. Możesz też zmarszczyć całą twarz: czoło, usta, nos i oczy, zaciskając je z całej siły i skupiając się przez chwilę tylko na napiętych mięśniach, po czym rozluźnić buzię, otworzyć szeroko oczy i obowiązkowo pomrugać.
  4. Z rana zadbaj o dobre ukrwienie oczu, stosując naprzemiennie natryski z ciepłej i zimnej wody.

 

 

ZASADY BEZPIECZNEGO KORZYSTANIA Z INTERNETU

1. Korzystaj z oprogramowania antywirusowego.

2. Otwieraj wiadomości tylko od znajomych osób, ale bądź ostrożny na portalach społecznościowych, bo ktoś może się potszywać pod twojego znajomego i prosić np. o przekazanie pieniędzy z konta, czy wysłanie smsa itp. Skontaktuj się telefonicznie ze znajomym i zapytaj czy to na pewno on.

3. Ostrożnie pobieraj pliki z sieci.

4. Unikaj klikania w nieznane linki i załączniki w wiadomościach e-mail.

5. Nie podawaj w sieci danych osobowych ani haseł, nie wysyłaj swoich zdjęć.

6. Chroń swoje konta na serwisach społecznościowych.

7. Stosuj trudne do odgadnięcia hasła, które są kombinacją liter i cyfr.

8. Czytaj regulaminy.

9. Sprawdzaj, czy strona, do której się logujesz, ma zabezpieczenie SSL.

10.Adres www wpisuj zawsze ręcznie, będziesz miał większą pewność, że jest on prawidłowy, unikaj wpisywania skrótu przez wyszukiwarkę (np. wpisz ręcznie www.ing.pl, a nie w wyszukiwarce ing, bo może być fałszywy adres).

11.Uważaj na niezabezpieczone i publiczne sieci bezprzewodowe.

12. Pamiętaj, że osoba po drugiej stronie nie musi być tym, za kogo się podaje.

 

 

Powyższe porady powinny towarzyszyć każdemu człowiekowi podczas każdej pracy przed ekranem, nie tylko podczas edukacji na odległość.

Comments are closed.

Kontakt

Szkoła Podstawowa
Fundacji "Elementarz"
im. Szybowników Polskich
w Bezmiechowej Dolnej

Bezmiechowa Dolna 215
38-600 Lesko
tel. 134696461

e-mial: spbezmiechowa1@op.pl
www.spbezmiechowa.pl
Certyfikat
W roku szkolnym 2002/2003 nasza szkoła otrzymała certyfikat "Szkoła z klasą". Braliśmy udział w akcji organizowanej przez "Gazetę Wyborczą" oraz Fundację Centrum Edukacji Obywatelskiej pod patronatem Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej - Aleksandra Kwaśniewskiego.